Tips veilig roeien

10 gouden tips

10 gouden

tips

Roeien bij hitte

roeien

bij hitte

EHBO en AED

ehbo

aed

Heelstrings, hesjes, zwemvesten

heelstrings

hes zwemvest

Roeien bij kou

roeien

bij kou

Telefoon zilverdeken

telefoon

zilverdeken

10 Gouden tips

In het kader van het convenant tussen de roeiverenigingen en Rijkswaterstaat zijn de "10 gouden tips voor veilig roeien" opgesteld. Op 16 oktober 2009 is het convenant geëvalueerd. Reden om jullie allemaal weer eens op die gouden tips te wijzen.
Dit convenant was ook aanleiding voor het in gebruik nemen van de veiligheidshemden. Met zo'n geel hesje aan ben je echt veel beter te zien op het water! Dus denk hier aan bij het kopen van nieuwe sportkleding. Oranje en geel zijn de beste signaalkleuren.

10 gouden tips voor veilig roeien:

  1. Kijk voldoende om. Als roeier kijkt u in de richting waar u vandaan komt. Het is dus van levensbelang dat u regelmatig omkijkt in de vaarrichting. Vooral omdat schepen soms sneller varen dan u denkt. Een modern, ongeladen binnenvaartschip kan een snelheid halen van 20 kilometer per uur. In speciale gebieden mogen speedboten zelfs sneller. Het grootste gevaar komt uit de richting waar u naartoe vaart. Kijk dus voldoende om als u vaart in een ongestuurde roeiboot.
  2. Draag fel gekleurde (oranje of gele) kleding. Doordat u laag boven het water vaart, valt u in uw smalle roeiboot slecht op. Met fel gekleurde (oranje of gele) kleding bent u aanzienlijk beter zichtbaar. Zo kunnen andere watergebruikers rekening met u houden. Wèl zo veilig.
  3. Vaar zo dicht mogelijk langs de oever. Geef beroepsvaart en andere watersporters de ruimte en vaar dicht langs de oever. Maar houd ook rekening met vissers langs de kant, mits de scheepvaart dit toelaat.
  4. Denk aan de dode hoek. De dode hoek van de beroepsvaart kan oplopen tot maar liefst 350 meter. Binnen die dode hoek kunnen schippers u niet zien. Neem altijd het zekere voor het onzekere en pas uw koers en snelheid tijdig aan, zodat u zichtbaar blijft. Als u de ramen van de stuurhut kunt zien, kan de schipper u ook zien!
  5. Vaar een duidelijke koers. Laat tijdig zien wat u van plan bent, vaar geen zig-zag koers en veroorzaak geen plotselinge koerswijzigingen. Als u op grote afstand recht voor een naderend schip uitvaart, verminder dan niet plotseling uw snelheid. Geef de beroepsvaart de ruimte. Vooral in de buurt van bochten en in- en uitvaarten van havens hebben beroepsvaarders extra veel ruimte nodig en kunnen zij zuiging en golfslag niet altijd voorkomen. Lig dus niet stil in bochten of in de nabijheid van havenmondingen.
  6. Werk mee bij het op- en voorbijvaren. Blijf niet roeien naast of vlak voor de overige scheepvaart. Als schepen u naderen of u voorbij willen varen, werk dan mee. Maak voldoende ruimte en minder uw snelheid, maar niet plotseling. Hoe sneller het schip is gepasseerd, hoe eerder u weer veilig kunt roeien. Roei alleen naast elkaar als er geen andere schepen in de buurt zijn.
  7. Wees extra alert bij het invaren van vaarwegen. Uw roeiboot ligt laag op het water. Hierdoor kan het voorkomen dat u bij het uitvaren van een haven -bijvoorbeeld door de ligging van kribben- pas wordt gezien als u al in het vaarwater bent. Op een kanaal kan het veiliger zijn om de roeiboot pas te water te laten of hem er uit te halen als er geen varende schepen meer in de buurt zijn. U heeft dan geen last van zuiging en golfslag en kunt veiliger in- of uitstappen. Wees dus alert bij het betreden van vaarwegen.
  8. Roei alleen bij goed zicht. Bij slecht zicht varen beroepsschippers met behulp van radar en marifoon. Ze spreken bijvoorbeeld via de marifoon af hoe ze elkaar passeren. Dit kunnen ze met u niet doen. Bovendien zijn roeiboten slecht zichtbaar op de radar. Roei daarom alleen bij een zicht van minimaal 500 meter en wees u bewust van het gevaar dat schippers u niet goed kunnen zien. Ga niet schuilen voor de regen onder een brug want dan bent u op het radarbeeld zeker niet te zien. En vaar helemaal niet als het donker is. Denk nooit 'Ze zien me wel'!
  9. Aandachtsein. Schippers kunnen bij dreigend gevaar met de luchthoorn een aandachtsein geven. Dat is een lange stoot van ongeveer 4 seconden. Zo'n signaal kan ook voor u bestemd zijn. Reageer dan alert en geef andere vaarweggebruikers de ruimte. Of beter nog: probeer deze aandachtseinen te voorkomen.
  10. Leer de regels van het Binnenvaartpolitiereglement en Rijnvaartpolitiereglement. De vaarregels voor kleine vaartuigen moet u als roeier goed kennen. Zo kunt u beter inspelen op de omstandigheden. Het halen van het klein vaarbewijs kan hierbij zeker helpen! Langs de vaarwegen staan verkeerstekens en schippers kunnen geluidsseinen geven. Het is dan ook belangrijk dat u de betekenis hiervan kent. Zie voor meer informatie de twee links hieronder.

Binnenvaartpolitiereglement

Rijnvaartpolitiereglement 1995

EHBO en AED

EHBO

Lees de compilatie van een Powerpoint presentatie van mevrouw Jeanette Heerschop van het Rode Kruis. Het is belangrijk genoeg.

  • Kijk op de website van het Rode Kruis.
  • Volg een cursus.
  • Download de App op je mobiel.

AED

Er hangt een AED in de bovengang van de R&ZV Jason. Voor het gebruik van de AED moet je officieel een cursus volgen en die ieder jaar bijhouden. Maar is er niemand die een cursus gedaan heeft, aarzel dan niet en gebruik de AED. Het apparaat vertelt je wat je moet doen.

Roeien bij kou

Roeien bij kou

Ook als je gaat roeien bij lage temperaturen met een stevige wind, wees alert op overmatige afkoeling met de zogenaamde " wind chill factor". Zie tabel.

Dus ook bij een temperatuur van +5 C in combinatie met een windkracht 4 (25 m/s) voelt het als zijnde 0 C. Wees je hiervan bewust en kleed je ernaar als je het water op gaat.

Omslaan bij kou

Bij koud weer is bij omslaan het risico op onderkoeling groot. Het dragen van een reddingsvest is dan aan te raden.

Bij sturen op de Rijn is een reddingsvest verplicht als de watertemperatuur 15 graden Celsius of lager is. Het best ga je uit van het moment waarop je dikkere kleding draagt: die zuigt zich namelijk vol bij omslaan. Dit geldt ook voor skiffen in de winter (zie Roeireglement). De vereniging stelt reddingsvesten beschikbaar voor sturen op de Rijn.

Voor het roeien op de Rijn en Haven en het sturen in de Haven wordt een reddingsvest aanbevolen, maar niet beschikbaar gesteld. Je kan een eigen vest kan aanschaffen bijv. via de Scheepvaartwinkel (aan de Westervoortsedijk; sponsor) en via www.roeigoed.nl

De volgende reddingsvesten zijn door leden zelf aangeschaft om in te roeien (juni 2014):

  1. Het skiff jacket van Magic Marine wordt gedragen door Judith van der Geer. Gemaakt om in te bewegen.
  2. Een Secumar 15 SR wordt gedragen door Beatrijs van den Brink. Ook erg fijn om in te roeien, omdat het opzij sluit en erg hoog zit. 
  3. Helly Hansen inflatable inshore. 
  4. De Pilot 275N wordt gedragen door Richard Roozing. 

Vesten hebben een verschillend drijfvermogen: de vesten van Jason en bijv. die van Beatrijs zijn 150N, het vest van Richard Roozing is bijv. een 275N.

Een vest is een hulpmiddel, geen garantie.

Roeien bij hitte

Warmte hoeft geen reden te zijn om te stoppen met bewegen. Een stukje roeien kan prima bij hoge temperaturen. Maar wie intensief wil trainen kan beter wat voorzorgsmaatregelen treffen.

Allereerst zijn er elk jaar een paar van die tropische dagen in Nederland dat het voor iedereen beter is om een koel plekje op te zoeken en zich rustig te houden.
Sterke inspanning kan voor iedereen gevaarlijk zijn wanneer het kwik boven de 28 graden Celsius stijgt. Voor minder fitte mensen kan intensief bewegen al bij 25 graden problemen geven.
Mag je enige beweging dan een polsbeweging zijn waarmee je watertjes naar binnen giet? Nee, dat nou ook weer niet. Je lichaam heeft een paar slimme trucjes om warmte het hoofd te bieden. Zo stroomt er meer bloed naar de huid en ga je extra zweten om de huid te koelen en warmte af te geven.

Hitteshock

Bij oplopende temperaturen en een hoge luchtvochtigheid kan het zijn dat het lichaam niet genoeg kan koelen. Ook slaapgebrek, bepaalde geneesmiddelen of vermoeidheid kunnen de natuurlijke zweetproductie verstoren. Dit kan problemen opleveren, zoals een zonnesteek of hittekrampen. In het ergste geval een hitteshock, wat levensbedreigend kan zijn.

Maar zover hoeft het natuurlijk niet te komen. Je kunt zelf genoeg doen om zulke situaties te voorkomen. Met de volgende tips kun je ook op warmere dagen in conditie blijven:

  1. Vermijd de felle middagzon tussen 12:00 en 15:00 uur.
  2. Kies je locatie: Rijn of de Nieuwe Haven, als het teveel wordt ben je in de haven sneller terug op het botenhuis. Als je ver weg bent op de Rijn, ben je minder snel terug en in veiligheid, cq. binnen bereik van hulpverleners.
  3. Pas je trainingsniveau aan. Zorg dat je qua inspanning niet op de top van je kunnen zit, maar doe het rustig aan.
  4. Bouw het langzaam op. Je lichaam went aan de warmte, dus aan het eind van de zomer kun je waarschijnlijk beter tegen de hitte dan op de eerste zomerse dagen.
  5. Draag een wit petje of hoedje tegen de zon. Vermijd donkere kleuren, deze zorgen dat je hoofd juist eerder opwarmt.
  6. Kies goed ventilerende kleding waar de wind doorheen kan en waarin je goed kunt zweten. Ook hier hebben lichte kleuren de voorkeur.
  7. Drink veel en vóórdat je dorst hebt. Je verliest heel wat vocht en dit moet je op tijd aanvullen. Neem dus regelmatig een drinkpauze. 
  8. Neem zeker als je de Rijn op gaat minimaal een halve liter water per half uur mee. Beter mee, dan om verlegen.
  9. Kies liever geen koffie, thee of alcohol als dorstlesser, maar kies voor water of een aangelengde sportdrank. Met deze laatste vul je ook je tekort aan mineralen aan.
  10. Last but not least: elke dag en elk lichaam is weer anders, dus er bestaat geen gulden regel.
  11. Gebruik altijd je gezond verstand en luister naar je lichaam.

BRON: http://www.gezondheidsnet.nl/lopen-voor-je-gezondheid/sporten-en-hitte-een-onmogelijke-combinatie

Heelstrings

Wat zijn heelstrings in vredesnaam?

Bij roeien is het belangrijk dat je stevig vastzit aan je voetenbord. Vooral bij wedstrijdroeien, omdat je maximaal wilt profiteren van de kracht die je benen op de boot uitoefenen. In wedstrijdboten tref je daarom vaak aan het voetenbord vastgeschroefde schoenen aan. Maar ook in wat recreatiever materiaal kan je je voeten stevig vastmaken in de zogenaamde "flexheels", die in hoogte verstelbare zwarte kunststof zooltjes met hakstuk en riempje.

Maar: Soms wil je absoluut niet stevig vastzitten aan je boot! Als je omslaat, bijvoorbeeld. Zo snel mogelijk los en er (onder) uit. En dan heb je geen tijd om je veterstrikcursus er nog eens op na te slaan, als je al iets kunt zien en je vingers niet verkleumd zijn... Bruut geweld is dan aangewezen: lostrekken die voeten!

Daarom zitten er tussen de hakken van die vaste schoenen (of die hakstukken van de flexheels) en het voetenbord veters of riempjes, die net lang genoeg zijn om je bij het oprijden voldoende bewegingsvrijheid te geven, maar die bij het met kracht uittrekken van de schoen je helpen bij het loskomen. Vergelijk het maar met die handige plankjes bij het uittrekken van laarzen.

Er wordt regelmatig geconstateerd dat met het verwisselen van een voetenbord de heelstrings niet altijd worden bevestigd. Dit is dus levensgevaarlijk.

Daarom deze dringende oproep: bevestig en controleer altijd de heelstrings bij het varen in een boot met flexheels of vaste schoenen!

Bij wedstrijden letten de kamprechters er op en mag je het water niet op als de zaak niet in orde is. En dan kom je gegarandeerd tijd te kort om het netjes voor elkaar te maken. Vooruitzien is belangrijk, zelfs voor roeiers!

 

Telefoon

Under contruction