?   
 
 
 

Wil je jouw roeitechniek verbeteren? Leer over motorisch leren!

Geplaatst op 13-09-2022  -  Categorie: Algemeen

Motorisch leren geeft relatief nieuwe, praktisch relevante inzichten in roeitechniektraining. Het gaat over het effectief aanleren van bewegingen, in ons geval de roeibeweging.

Op de RV Clubdag van 9 oktober zal Stichting Roeicoach een workshop geven over Motorisch Leren. Grijp je kans om je techniek te verbeteren en meld je aan! (En geef je ook nog even op voor de lunch)

 

Motorisch Leren geeft inzichten over:

  1. Het belang van een externe focus van aandacht
    Waarop moeten sporters hun aandacht richten tijdens het uitvoeren en leren van motorische taken? Moeten ze letten op de uitvoering van hun bewegingen of op de effecten daarvan in de omgeving? Of hangt dit af van de taak en het individu?
  2. Het belang van impliciete kennisopbouw
    Wat voor instructies moeten coaches aan hun roeiers geven? Moeten ze expliciete aanwijzingen geven over de wijze waarop bewegingen dienen te worden uitgevoerd? Of verdienen meer impliciete vormen van leren en instructie de voorkeur?
  3. Het belang van contextuele interferentie
    Hoe belangrijk is variatie tijdens het oefenen voor het aanleren van motorische vaardigheden? Kunnen bewegingstechnieken het beste continu herhaald worden, zodat zij goed geautomatiseerd en ‘ingeslepen’ raken?
  4. Het belang van random variaties in de uitvoering
    Moeten roeiers altijd proberen de ‘juiste’, extern voorgeschreven bewegingstechniek zo dicht mogelijk te benaderen, zodat dit ‘bewegingsideaal’ steeds beter ‘ingeslepen’ raakt? Of doen ze er juist goed aan de uitvoeringswijze aanzienlijk te variëren, zodat het brein kan leren van verschillen en de optimale bewegingstechniek zelf kan ontdekken?
  5. Snelle techniekcorrectie met Old Way New Way
    Een roeier heeft na vele jaren training een incorrecte bewegingstechniek ontwikkeld die de prestatie beperkt. Hoe kan deze incorrecte techniek worden vervangen door een nieuwe, betere techniek, zonder dat de oude techniek zo nu en dan weer de kop opsteekt?
  6. Het belang van observeren en nadoen
    Het nadoen van voorbeeldgedrag is een basale vorm van leren bij mens en dier. Maar waarom eigenlijk? Wat zijn de cognitieve en neurale achtergronden? En hoe kunnen sporters en coaches hun voordeel doen met wetenschappelijke inzichten op dit gebied?
  7. Individuele verschillen en leerstijlen
    Mensen bewegen verschillend, maar leren ze ook verschillend? Zo ja, wat zijn dan die verschillen en welke empirische evidentie bestaat daarvoor? Moeten trainers of coaches hun trainingsmethoden laten afhangen van de individuele roeier?

Reageer op dit nieuwsbericht

Inloggen om een reactie te plaatsen.


Er zijn nog geen reacties geplaatst