De R zit weer in de maand. Het wordt kouder, het regent soms, het waait, het golft, het stroomt, het nevelt, het mist. We varen in een ander schilderij. Net zo mooi als in de zomer. Maar het water is koud, er is slecht zicht, ongelukken gebeuren makkelijker en kunnen vervelender uitpakken. Het roeireglement, de roei-, stuur- en rijnstuur- instructie zijn er om blessures en ongelukken te voorkomen. Net als in het verkeer zijn we er als leden zelf verantwoordelijk voor om bewust en veilig te varen. Als vereniging moeten we leren van de dingen die zo nu en dan alsnog gebeuren. Veilig varen betekent immers niet dat er nooit iets gebeurt. Het betekent dat de situatie niet uit de hand loopt als er onverhoopt wel iets gebeurt. Dat komt best regelmatig voor. De afspraak is om dan een melding te doen via de website. De veiligheidscommissie maakt daarna een anoniem verslag voor in de nieuwsbrief zodat iedereen er wat van op kan steken.
In het laatste Jason Baken schreef de schipper van het Looveer hoe hij ternauwernood een aanvaring met een Jasonboot kon voorkomen. Dank en respect voor de schipper natuurlijk. Het was echter om meerdere redenen verontrustend om te lezen. Het voorval was bij Jason niet gemeld. Het is onbekend wie er bij betrokken waren. Peter en Beatrijs hebben samen met de schipper van het Looveer een reconstructie gedaan om alsnog leerpunten vast te stellen. Hun verslag staat in het volgende baken. Beperkte zichtbaarheid en de uitdaging voor de schipper van het veer waren duidelijk. Vragen blijven echter: Waarom werd het voorval door de roeiers niet gerapporteerd, waarom waren ze niet beter zichtbaar gekleed, waarom wilden ze toch nog even voor de pont langs terwijl deze al aan het oversteken was, een verkeerde inschatting, waren de roeiers wel rijnstuurbevoegd en bekend met de aandachtspunten voor het passeren van het Looveer, waren ze achteloos, of was er iets mis?
De randvoorwaarde aan veilig varen in de haven en op de Rijn is het bewust omgaan met de scherpe randjes die het roeien ook heeft.
Dat vraagt vertrouwen in het materiaal, de stuur- en Rijnstuuropleiding, en met name de verantwoordelijkheid van de leden zelf om geen onverantwoorde risico’s te nemen. Begin bij jezelf: zichtbaarheid, reddingsvest, thermokleding en jack. Bespreek in de ploeg: omstandigheden, wat iedereen kan, en wil. En als er toch iets onverwachts gebeurt, meld het dan ook via de website, zodat iedereen er van kan leren, en het vertrouwen in het bewust omgaan met veilig varen groeit in plaatst van afneemt. Maak er een leuk naseizoen van!
Namens de Veiligheidscommissie
Inloggen om een reactie te plaatsen.