Het nieuwe seizoen komt eraan en bij Jason hangt nu al voorjaarsenergie in de lucht. Niet zo gek: maar liefst 28 vrouwen hebben zich aangemeld voor het Project Damesacht — een traject richting de Head of the River Amstel, de klassieke voorjaarswedstrijd over de Amstel.
De komende weken start de voorbereidingsperiode. Onder begeleiding van ervaren coaches en een vaste stuur wordt gekeken of er een acht gevormd kan worden. Hoe het precies uitpakt, is nog even afwachten – maar dat er fanatiek, met plezier én ambitie wordt geroeid, staat vast.
Dit project vraagt inzet: regelmatige trainingen, teamgevoel en vooral een coachbare houding. Leren van elkaar, scherp zijn op techniek en samen groeien – dáár draait dit traject om.
Hoewel er al begeleiding aan boord is van het project, zijn extra coaches en stuurtjes nog welkom. Lijkt het je leuk om dit avontuur mee te begeleiden richting de Head of the River? Laat het vooral weten!

In de wandelgangen klinkt het soms: “hoe hoger je positie, hoe beter je bent.” Laten we dat misverstand vriendelijk de Amstel in laten glijden – en daar laten dobberen.
Een acht is als een levend organisme: acht roeiers die ieder een eigen functie hebben, maar alleen samen optimaal presteren. De kracht van de boot zit niet in wie “de beste” is, maar in hoe goed de machine draait.
Laten we eens kijken naar die acht plekken:
1 & 2 – De boegsectie (balans en finesse)
De boeg (1) en twee (2) zitten voorin, vlak bij de punt van de boot. Daar is de balans het gevoeligst – elke kleine verstoring voel je door het hele schip.
Hun taak? De boot stabiel houden, de slag zuiver overnemen en soepel meebewegen met het ritme dat van achteren komt.
Ze zijn vaak licht, technisch vaardig en ritmisch sterk.
Als de boegsectie in harmonie beweegt, glijdt de boot rustig en gecontroleerd over het water – maar als daar onrust ontstaat, merk je dat meteen tot aan de slag toe.
3 t/m 6 – Het middenschip (de motor van de boot)
De vier roeiers in het midden vormen het krachtcentrum, ook wel het powerhouse.
Hier zit doorgaans de fysiek sterkste groep: de roeiers die de boot letterlijk vooruit duwen bij elke haal.
Of, zoals coach Pieter jaren geleden tijdens een eerder dames-Headproject eens tegen mij zei “Aluminium op boeg, gietijzer in het middenschip.” En zo is het ook: lichte finesse voorin, pure kracht in het hart van de boot.
Toch zijn er subtiele verschillen binnen dit blok:
Deze vier vormen samen het hart van de aandrijving: de motor die draait op synchroniciteit.
7 & 8 – De slagsectie (ritme en leiderschap)
Achterin, dicht bij de stuur, zitten 7 en 8.
De slag (8) is de metronoom van de boot: bepaalt het ritme, het tempo en vaak ook de sfeer.
De zeven zit er direct achter en is de sleutelpositie voor ritmeoverdracht – zij (of hij) vangt het ritme van de slag op en helpt dat voelbaar door te geven aan de rest van de boot.
Deze roeiers moeten stabiel, ritmisch en mentaal sterk zijn: wat hier gebeurt, bepaalt hoe de hele boot beweegt.
Of je nu op boeg zit of slag, in het middenschip of op twee: elke roeier draagt bij aan het geheel. De boot glijdt alleen als iedereen op exact hetzelfde moment kracht op het water zet.
Een acht is dus geen hiërarchie, maar een samenspel van talenten: kracht, techniek, ritme en balans in één vloeiende beweging.
De komende weken werken de vrouwen hard aan techniek, ritme en conditie, begeleid door toegewijde coaches en stuur. Welke ploeg uiteindelijk de Amstel mag trotseren zal nog blijken – maar één ding weten we zeker: dit is een prachtig project!
Namens Doorhaal wensen we alle deelneemsters veel succes met de aanloopfase – en vooral veel roeiplezier!
Contactpersoon van dit project is natuurlijk roeicommissaris Jantien.
Inloggen om een reactie te plaatsen.
Joyce van Londen
28 okt 2025 07:25
Mooie duidelijke uitleg!:-))